Powrót
Udostępnij:

Rozsądnie o glutenie - czy jest się czego bać?

By w pełni odczuć korzyści płynące z odstawienia glutenu, należy podejść do sprawy racjonalnie, świadomie i przede wszystkim konsekwentnie. Dieta bezglutenowa oparta na odpowiednio zbilansowanej kuchni nikomu nie zaszkodzi, a może pomóc. Co więcej, jest szansa, że zaowocuje bardziej urozmaiconym menu.

Gluten, ze swojej diety, bezwzględnie powinny wykluczyć osoby cierpiące na celiakię, nadwrażliwość lub alergię na gluten oraz chorujące na zespół jelita wrażliwego. Osoby nie cierpiące na żadną w/w chorobę same mogą zdecydować: jeść gluten czy nie. Jak najbardziej możliwa jest dobrze zbilansowana dieta bezglutenowa, jednak wymaga ona dużej wiedzy i samodyscypliny. Na szczęście na rynku obecnych jest coraz więcej bezglutenowych produktów, mamy więc z czego wybierać.

Poniżej znajdują się najczęstsze mity i fakty na temat glutenu:

  1. Od glutenu się tyje - gluten to białko i od niego samego nie tyjemy, to nadmiar kalorii dostarczanych z dietą prowadzi do otyłości. Innymi słowy szkodzi nam nie sama pszenica zawierająca gluten, a zbyt wiele bułek i ciastek zjedzonych w ciągu dnia.
  2. Gluten uzależnia – przeciwnicy glutenu mówią, że współczesna pszenica jest genetycznie modyfikowana, przez co zawiera gliadynę (będącą fragmentem glutenu), która działa podobnie do opium, powoduje uzależnienie i pobudza apetyt. Gliadyna rzeczywiście występuje w pszenicy (również w jej starych odmianach). Jednak, gliadyna nie opuszcza jelit, przez co nie dociera do mózgu. Gluten i pszenica nie uzależniają.
  3. Gluten jest alergenem – tak, gluten może uczulać, choć nie znaczy, że wszyscy mają alergię lub nietolerancję. Przed zastosowaniem diety eliminacyjnej, a taka jest dieta bezglutenowa, należy zrobić testy określające reakcję naszego organizmu na dany związek.
  4. Gluten jest w słodyczach - tak, dieta bezglutenowa zakazuje jedzenia większości standardowych słodyczy produkowanych na bazie tradycyjnej mąki oraz słonych przekąsek. Słodkości można zastąpić rodzynkami, bananami czy suszonymi morelami.
  5. Dieta bezglutenowa jest uboga i eliminująca - przejście na dietę bezglutenową wiąże się z wieloma ograniczeniami, ale tylko na początku. Bezglutenowiec musi znaleźć zastępniki produktów, które wcześniej jadał. Makaron można zastąpić ziemniakami, ryżem czy kaszą, a płatki śniadaniowe - kaszą jaglaną z owocami i bakaliami.

Przeczytaj także

Nasza strona stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Wszelkie informacje o przetwarzaniu danych osobowych w tym wykorzystanie plików cookies znajdą Państwo tutaj. Jeżeli nie akceptują Państwo Polityki, prosimy o niekorzystanie z naszej witryny.